Granskningen har gjorts efter TT:s avslöjande förra hösten att polisen kunde ha stoppat rånarna och beslagtagit rånbytet om man agerat snabbare.
Rikskriminalen informerade varken Stockholmspolisen eller värdeföretagen om att man visste att ett grovt rån var på gång. Evakueringen av brottsoffren tog på tok för lång tid – fyra timmar.
Tog över en timme
TT:s granskning av helikopterrånet visade att det tog en timme och 16 minuter efter det att personalen evakuerats innan den första piketgruppen vågade ta sig in i värdedepån.
Då stod helikopterpiloten redan på McDonalds i Hägernäs norr om Stockholm och drack kaffe.
Detta kritiserades från flera håll, bland annat från kammaråklagare Leif Görts som ansåg att polisen genom att agera snabbare både kunde ha gripit rånarna och tagit ifrån dem rånbytet.
RPS granskningsgrupp finner det nu ”både beklagligt och svårt att förstå” att polisens insatschef inte utnyttjade det faktum att G4S säkerhetschef Johan Petersson satt i insatschefens ledningsfordon och via dator var uppkopplad till alla övervakningskamerorna inne i depån.
Inte heller utnyttjades säkerhetschefens kännedom om lokaler, personal och rutiner på företaget trots att detta hade kunnat ge insatschefen en bättre och mer aktuell lägesbild, skriver granskningsgruppen.
Helikoptern stulen
Helikopterrånet iscensattes på morgonen den 23 september 2009 och blev snabbt en världsnyhet.
En helikopter som stulits från Roslagens helikopterflyg i Norrtälje landade på taket till säkerhetsföretaget G 4 S värdedepå i Västberga i södra Stockholm.
Tre beväpnade män tog sig in genom att krossa en glaskupol på taket. De sprängde sedan sönder flera dörrar och trängde in i utrymmen där stora värden förvarades, cirka en miljard kronor.
Efter 32 minuter tog sig männen tillbaka till helikoptern som lyfte och försvann. Rånare och rånbyte dumpades först i Norsborg och sedan i Bromma. Helikoptern återfanns vid Skavlöten norr om Stockholm.
Rånarna kom över 39 miljoner kronor.
Sju män dömdes till fängelse i mellan ett och åtta år för rånet och tre friades. I juli sattes den definitiva slutpunkten då helikopterpiloten nekades prövning i Högsta domstolen.