Fackförbundet Sekos pendelklubb delar Anton Pajaujis kritik om att MTR har varit dåliga på att lämna information.
– Sommaren 2022 fick tågvärdarna komma med önskemål om vilka arbeten de ville omplaceras till. Sedan dess har i princip inget hörts om de nya tjänsterna från MTR:s sida, säger Rainer Andersson, vice ordförande i Sekos pendelklubb.
Drygt 100 tågvärdar har fått nya tjänster och övriga går kurser för att lära sig sina yrken. Enligt Sekos pendelklubb vet många inte var de ska jobba eller vilka arbetstider de kommer att få.
MTR delar inte fackets bild
Men MTR svarar på kritiken och säger att företaget har varit noga med att kommunicera tidsplanen kring när tågvärdarna ska tas ur tjänst och att de fört dialog med varje tågvärd. Hör MTR:s svar på kritiken från Seko pendelklubb i videon nedan.
Anton Pajaujis påbörjade MTR: s lokförarutbildning under hösten 2022, men har hoppat av och väntar på besked från MTR om vad han ska göra istället.
Omplaceringen av tågvärdarna
- MTR har cirka 300 tågvärdar som redan har eller ska omplaceras.
- Hittills har drygt 100 av dem fått nya tjänster som bland annat tunnelbaneförare, stationsvärdar och tågvärdar på Mälartåg.
- De tidigare tågvärdarna behåller den grundlön som de haft, om inte den nya rollen ger en högre lön.
- 50 procent av tågvärdarna har tagits bort från tågen i mars i år. Tanken är att alla tåg ska gå utan tågvärd i september 2023.
Källa: MTR