Under flera års tid har skolskjuts och taxi för funktionhindrade som ska åka till sina skolor och arbeten fungerat dåligt. Stockholms stad fick in mängder av klagomål på förare som varit otrevliga, kommit för sent eller som inte hittat till rätt adresser.
Tidigare var det Samtrans som körde samtliga persontransporter. Men från och med årsskiftet är det ytterligare fyra bolag som hjälper till med de drygt 4.000 körningar som görs varje dag. Staden hoppades därigenom att problemen med de opålitliga skjutsarna till skolor och dagverksamheter skulle upphöra.
Samtliga resor avbokades
Så blev det inte. Bara några timmar innan den nya verksamheten skulle dra igång, avbokade Favura – ett av de nya bolagen som skulle sköta persontransporterna – samtliga körningar för sina kunder. Runt 400 personer stod utan skjuts.
– Det fick väldigt allvarliga konsekvenser. Äldre som skulle ha åkt till sin dagverksamhet för att få mat och omvårdnad fastnade hemma. Det innebar i sin tur att stadsdelarna akut fick kalla in extra hemttjänst, säger Christer Edfeldt som är chef för serviceförvaltningen Stockholms stad.
Avtalet hävs med omedelbar verkan
Och nu har alltså Stockholms stad beslutat att häva avtalet med Favura med omedelbar verkan. Cirka 700 personer kommer nu att få åka med andra bolag. Det gäller personer som bor i Farsta, Skarpnäck och Enskede-Årsta-Vantör.
– Favura har misslyckats med sitt uppdrag. Tyvärr har det drabbat en grupp som är väldigt beroende av att persontransporterna fungerar. Det beklagar jag, säger Christer Edfeldt.
Varför misslyckas staden gång på gång med att skriva avtal med leverantörer som klarar av sitt uppdrag?
– Jag tycker inte att vi misslyckas gång på gång. Avtalet med Favura är naturligtvis ett misslyckande, men det kan inte jämföras med de problem som fanns Samtrans. Där fungerade ändå majoriteten av körningarna bra, även om skolskjutsarna fallerade i början. Det här är en oerhört komplex verksamhet.
Om det är så komplext – varför valde ni att skriva avtal med Favura som är ett helt nybildat bolag?
– Staden får ofta kritik för att vi bara gynnar etablerade bolag. Det här var ett försök att få in ny konkurrens. Självklart hade vi inte skrivit avtal med dem om vi trodde att de skulle misslyckas.
Dyrare för Stockholms stad
Från och med i morgon, måndag, kommer Favuras persontranporter att fördelas mellan Sverigetaxi, Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Samtrans och Södertälje Taxi. Det innebär högre kostnader för Stockholms stad.
– Eftersom Favura fick lite lägre ersättning för sina körningar än de andra bolagen, så kommer det att bli lite dyrare för oss. Exakt hur mycket vet vi inte än, säger Christer Edfeldt.
Och vad kostar det att häva avtalet?
– Hävningen är ensidig från stadens sida. Det innebär att Favura kan komma att kräva oss på skadestånd – men det kan också bli så att vi kräver ersättning av dem. Det är för tidigt att uttala sig om nu.