Bostäderna ska byggas där Hornsbergs bussgarage idag ligger. Depån, som uppfördes på 30-talet, ska rivas. I stället kommer ett nytt garage att anläggas vid den nerlagda postterminalen i Tomteboda.
Industrimark blir bostadsmark
Projektet bygger på en överenskommelse mellan landstinget, Solna och Stockholms stad.
– Jag är glad att vi kommit överens om en bra lösning som innebär att gammal industrimark görs om till bostadsmark, samtidigt som en gammal industrifastighet som nu står tom kommer till användning, säger Kristoffer Tamsons (M) som är trafiklandstingsråd.
Bussgarage för 1,2 miljarder
Att bygga ett nytt bussgarage vid Tomteboda beräknas kosta 1,2 miljarder kronor. Om allt går enligt planerna, kommer ombyggnaden av den gamla postterminalen att börja redan innan årsskiftet. Om tre år ska den nya depån vara klar med plats för 220 bussar.
Är det verkligen rätt att satsa 1,2 miljarder på ett bussgarage?
– Om kollektivtrafiken ska kunna växa med fler busslinjer och tätare turer så måste det finnas depåer där bussarna kan underhållas och få service. Den här typen av investeringar behövs när Stockholm växer, säger Kristoffer Tamsons (M).