Stockholm, Värmdö, Göteborg och Nacka är de kommuner som haft flest fall av sjöfylleri sedan lagskärpningen, det visar siffror från Brottsförebyggande rådet.
Det var i juni 2010 som nykterhetsgränsen till sjöss ändrades från att inte ha en tydlig promillegräns, till att omfattas av samma regler som på vägarna, alltså 0,2 promille för sjöfylleri och 1,0 promille för grovt sjöfylleri.
Blåskontroller varje dag
– Det har skett en förbättring och en attitydförändring. Men risken för att man ska träffa på en onykter förare är fortfarande mycket större på sjön än på bilvägarna, säger Ulf Nilsson, chef på Kustbevakningen, till Nyhetsbyrån Siren.
Kontrollerna sker både genom riktade insatser och slumpmässiga kontroller.
– Under maj till september är det någon som får blåsa varje dag om vädret är bra, säger Challe Åberg på Sjöpolisen i Stockholm till Nyhetsbyrån Siren.
Fakta: Sjöfyllerilagen
Sjöfyllerilagen gäller alla fartyg som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.
Både den som framför fartyget och personer ombord, med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande, omfattas av reglerna.
Källa: Kustbevakningen.