Två olika platser på Kungsholmen har utretts för bygget av arbetstunneln, som behövs när den nya stationen och spårtunnlarna vid Fridhemsplan ska byggas.
Den ena alternativet var att arbetstunneln skulle ligga i anslutning till Rålambshovsparken – ett alternativ som nästan 4 000 personer skrivit på protestlistor mot. Men nu förordas alltså det andra alternativet, där tunneln placeras vid bensinmacken vid Lindhagensplan.
– Det är en sammanvägd bedömning av kulturella, sociala och miljömässiga skäl som har lett till att vi föredrar alternativet Lindhagensplan framför Rålambshovsparken, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Samråd 22 maj-19 juni
Beskedet kommer i samband med att en månads samråd nu börjar om hur den nya gula tunnelbanelinjen ska byggas och hur projektet påverkar miljön. Byggstarten är planerad till 2025.
– Beslutet är en förnuftets seger för alla som älskar Rålambshovsparken, säger Måns Tham, som genom protestgruppen Rädda Rålis arbetat för att arbetstunneln ska byggas vid Lindhagensplan.
Samrådet om gula linjen 22 maj – 19 juni 2024
Det här kommer att behandlas av samrådet:
• Var stationerna ska ligga och hur de ska se ut
• Vilka arbetsytor som behövs för byggskedet
• Var depån ska ligga
• Olika byggmetoder och hur de påverkar omgivningen
• Miljöpåverkan på t ex grundvattnet, natur och kultur
Källa: Region Stockholm