Till vänster syns macken vid Lindhagensplan där arbetstunneln ska byggas och till höger Måns Tham som startade protestgruppen Rädda Rålis.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vid den här macken vid Lindhagensplan ska arbetstunneln ligga. En seger för förnuftet, menar Måns Tham som startat protestgruppen Rädda Rålis. Foto: SVT

Arbetstunnel för gula tunnelbanelinjen byggs vid Lindhagensplan på Kungsholmen

Uppdaterad
Publicerad

Idag startar en månads samråd om hur den nya gula tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska byggas. Samtidigt får stockholmarna besked i frågan om var den omdiskuterade arbetstunneln på Kungsholmen ska placeras – och svaret är Lindhagensplan.

Två olika platser på Kungsholmen har utretts för bygget av arbetstunneln, som behövs när den nya stationen och spårtunnlarna vid Fridhemsplan ska byggas.

Den ena alternativet var att arbetstunneln skulle ligga i anslutning till Rålambshovsparken – ett alternativ som nästan 4 000 personer skrivit på protestlistor mot. Men nu förordas alltså det andra alternativet, där tunneln placeras vid bensinmacken vid Lindhagensplan.

– Det är en sammanvägd bedömning av kulturella, sociala och miljömässiga skäl som har lett till att vi föredrar alternativet Lindhagensplan framför Rålambshovsparken, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Här vid den röda pricken ska arbetstunneln ligga. Foto: SVT Design

Samråd 22 maj-19 juni

Beskedet kommer i samband med att en månads samråd nu börjar om hur den nya gula tunnelbanelinjen ska byggas och hur projektet påverkar miljön. Byggstarten är planerad till 2025.

– Beslutet är en förnuftets seger för alla som älskar Rålambshovsparken, säger Måns Tham, som genom protestgruppen Rädda Rålis arbetat för att arbetstunneln ska byggas vid Lindhagensplan.

Samrådet om gula linjen 22 maj – 19 juni 2024

Det här kommer att behandlas av samrådet:

• Var stationerna ska ligga och hur de ska se ut

• Vilka arbetsytor som behövs för byggskedet

• Var depån ska ligga

• Olika byggmetoder och hur de påverkar omgivningen

• Miljöpåverkan på t ex grundvattnet, natur och kultur

Källa: Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet