Inrikesflyget från Sveriges tio största statliga flygplatser har minskat med 40 procent sedan pandemin.
Flygbolaget Bra som dominerat flygningarna från Bromma hade före coronakrisen cirka 2,5 miljoner resenärer. När pandemin var över återvände bara 1 miljon kunder. Det tvingade bolaget att lämna Bromma och istället flyga på uppdrag av SAS.
Regeringen vill ha kvar Bromma flygplats
Idag har 90 procent av flygtrafiken från Bromma upphört och det går endast två reguljära avgångar per dag, samt affärsflyg, privatjet och ambulansflyg från flygplatsen.
När SVT besöker Bromma flygplats har dagens enda reguljära flygning avgått, ombord till Trollhättan fanns 11 resenärer.
Men trots att så pass få flyger från Bromma har regeringen signalerat att flygplats ska fortsätta verksamheten. I avtalet mellan Tidöpartierna står att inget beslut om nedläggning ska fattas under mandatperioden.
Wanngård (S): ”Vi behöver bara en flygplats i Stockholmsregionen”
Swedavia: ”Marknad saknas för två flygplatser”
Statliga Swedavia, som driver flygplatser i Sverige, skriver i en rapport att det saknas affärsmässig grund för att Bromma ska drivas vidare.
Även Stockholms handelskammare är negativa och varnar för att kostnaderna för att fortsätta driva Bromma utan flygtrafik riskerar att drabba utbyggnaden av Arlanda och ytterligare försämra förutsättningarna för inrikesflyget.