Den tidigare rödgröna regeringen tillsatte två utredningar kring flygplatsen. Ambitionen var att på sikt avveckla Bromma flygplats. I den senaste utredningen var förslaget att redan 2025 flytta flygtrafik till Arlanda. Alltså betydligt tidigare än när avtalet mellan staten och Stockholms stad löper ut 2038.
Särskilt tungt vägde den helstatliga ägaren Swedavias analys, som kom fram till att det inte längre är lönsamt att driva flygplatsen. Men nu meddelar alltså infrastrukturministern att flygplatsen får vara kvar. Regeringen tar alltså inte de tidigare utredningarna vidare utan de läggs till handlingarna.
– Vi ser att Bromma i framtiden kan vara en omställningshub för det gröna flyget, som kommer i väldigt snabb takt. Därför vore det direkt osmart att avveckla Bromma i förtid, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Reaktioner från politiskt håll i Stockholm
Den styrande majoriteten i Stockholms stad har sett att det finns möjligheter till en stor bostadsutveckling om Bromma flygplats stängs ner. Området upptar 185 hektar mark. Att regeringen nu sätter stopp för planerna om att stänga flygplatsen är majoriteten kritisk till.
”Det är inte acceptabelt att Sveriges bostadsminister i ett enda drag stoppar tiotusentals bostäder i Stockholm. Det är ett svek mot alla stockholmare och mot näringslivet som redan har svårt att rekrytera på grund av bostadsbristen. Redan innan har bostadsministern stoppat byggandet av hyresrätter med lägre hyror genom att ta bort investeringsstödet. Sverige kan inte ha en bostadsminister som ser som sin främsta uppgift att stoppa och försvåra bostadsbyggande. Andreas Carlson bör därför avgå från sitt uppdrag som bostadsminister”, skriver finansborgarrådet Karin Wanngård (S) i en kommentar.
I ett mejl till SVT skriver Kristoffer Tamsons moderaternas oppositionsregionråd i Stockholm att dagens raka besked innebär ordagrant att Bromma-resenärerna kan fara och flyga och bildligt talat att Bromma-motståndarna i MP och S kan fara och flyga.
Se när Bromma flygplats invigdes och hur flygplatsens existens debatterats i flera decennier:
Tidigare utredningar om Bromma flygplats
2016 kom en utredning fram till att Arlanda flygplats är i behov av en omfattande utbyggnad, medan Bromma inte har en framtid efter 2038. Regeringens utredare Anders Sundström presenterade utredningen, men därefter slog en riksdagsmajoritet fast att Bromma flygplats ska drivas vidare till åtminstone år 2038.
2021 visade en ny utredning, gjord av Magnus Persson, att det var möjligt att lägga ner flygplatsen redan 2025-2027. En avveckling av flygplatsen skulle ta 3-5 år. Men Riksdagens trafikutskott sa nej till den dåvarande regeringens planer på att avveckla flygplatsen.