I dag flyger planen på Bromma med en dispens som går ut 2019. Nu ska flygplatsen söka nytt tillstånd och då utökar man sin skyddszon.
Enligt flygplatsen behöver man anpassa sig till de flygregler som gäller.
Det här får stora konsekvenser i Storstockholm. I de delar av Storstockholm där man nu byggar som mest kan man inte längre räkna med att bygga på höjden.
– Skulle de här nya reglerna gå igenom så skulle det i stort sett vara omöjligt att bygga höga hus i Solna, Sundbyberg och stora delar av västra Stockholm. Och då pratar vi inte om några 30-40 våningar, utan maxhöjden blir då 13 våningar, säger Anders Ekegren (FP), stadsbyggnadskommunalråd i Solna.
Utökas med 50 procent
Tidigare har den inre säkerhetszonen nått 3,5 kilometer ut från flygplatsen. Där får byggnader inte vara högre än 60 meter över havets nivå.
Nu utökas zonen med över 50 procent. Om man ser in mot city innebär det att hela Kungsholmen, Stora Essingen och delar av Vasastan omfattas av byggrestriktioner.
Den som vill bygga hus som blir högre 60 meter över havet måste söka dispens hos Swedavia som äger flygplatsen och bedömer om byggnadshöjden kan hota flygsäkerheten.
– Inflygningsrännan måste man hålla ren. Däremot vid sidorna av den kan man göra känslighetsanalyser i förekommande fall, säger Olle Sundin, flygplatschef på Bromma.
Rådet till byggherrar: Avvakta
Flygplatsen räknas som riksintresse, och Swedavia nej till ett högt hus väger det mycket tungt.
Stockholms stad tillsammans med bland annat länsstyrelsen håller nu på och analyserar vad beslutet får för konsekvenser. Och under tiden råder man byggherrar att avvakta med höga husprojekt.