I dag kommer en ny rapport från Stockholm stads miljöförvaltning om miljöpåverkan från Bromma flygplats, och den visar att bullret är största problemet, så pass att det kan vara ett eventuellt brott mot miljöbalken.
Det gäller de flygplan som flygs av Brussels Airlines, de använder en modell som heter AVRO RJ100 som enligt rapporten inte klarar bullerkraven om det framförs på ordinärt sätt.
Det handlar om deras så kallade Air Brakes, luftbromsar, som används så pass ofta att de inte anses klara miljötillståndets bullerregler.
– Jag kan bekräfta att det i miljöförvaltningens rapport finns oklarheter kring huruvida Swedavia uppfyller villkoren för buller i miljötillståndet för Bromma flygplats. Miljöförvaltningen är tillsynsmyndighet över flygplatsens miljötillstånd. Misstänker man att villkoren i miljötillståndet inte uppfylls har man en skyldighet att agera, säger Katarina Luhr (MP), miljöborgarråd i en kommentar.
Bromma flygplats VD Peder Grunditz menar dock att de inte bryter mot några regler.
– Vi kommer att ytterligare redovisa de här nivåerna, men vår uppfattning är att inga plan som flyger från Bromma bryter mot miljötillståndet, säger han.
Kan komma att stoppas
Malmö Aviation som har likadana plan använder däremot dessa bromsar betydligt mer sällan och därför anser förvaltningen att det bullret är försumbart.
Nu kommer därför politikerna i miljö- och hälsoskyddsnämnden att lämna ett ovanligt skarpt beslut riktat mot Swedavia som är ansvarigt för att verksamheten på flygplatsen följer lagstiftningen. Swedavia måste visa att Brussels Airlines plan kan flyga på ett tystare sätt, annars kommer flygplanen att stoppas.