Ångest, depression och posttraumatisk stress är vanligt hos cancerdrabbade tonåringar och unga vuxna i åldrarna 15 till 29 år. För att bättre stödja unga cancerpatienter har ett innovationsprojekt dragit igång sedan några månader tillbaka. Förutom Karolinska universitetssjukhuset medverkar föreningen Ung Cancer, Barncancerfonden, Regionalt cancercentrum Stockholm-Gotland samt Sveriges kommuner och landsting.
– Vi vill driva utvecklingen utifrån individers olika behov och göra patienten delaktig. Hur kan vi till exempel skapa tilltalande digitala sociala miljöer för möten, dialog och stöd som är anpassad efter den här målgruppen som är van vid sociala medier, säger Therese Sjöberg, som leder arbetet.
Digitala mötesplatser
Bland tonåringar och unga vuxna är det så många som 95 procent som talar öppet om sina cancer-sjukdomar på nätet. I det nya projektet vill man därför undersöka möjligheten med digitala mötesplatser för unga som fått en cancerdiagons.
– För den här gruppen som är van att kommunicera digitalt behöver vi åtgärda bristen på digital kommunikation med vården, säger Therese Sjöberg.
Öka överlevnaden
Förutom att patienten ska må bättre och förhoppningsvis få en bättre kommunikation med vården finns ett ännu högre mål med projektet, nämligen att öka chanserna att överleva genom ett tydligare ungdomsfokus i behandlingen.
– När det gäller en del diagnoser är överlevnaden i vissa fall 30 procent lägre hos den här gruppen än hos barn eller vuxna som får samma diagnos. Varför det är så är inte helt klarlagt men det kan till exempel handla om hormoner och ämnesomsättning. Det kan också vara en sådan sak som att som tonåring förstå vikten av att komma på läkarbesök eller att ta sin medicin, säger Therese Sjöberg.
Enligt henne känner sig tonåringar och unga vuxna ofta väldigt utsatta eftersom de inte hör hemma på barnavdelningen men inte heller inom vuxenvården.
– Det ju ofta tufft att vara tonåring och att då dessutom drabbas av cancer väcker många existentiella frågor. Därför behöver vi bygga upp rutiner för att möta den här gruppen, både digitalt men också skapa mötesplatser IRL, alltså i det verkliga livet.