Resenärer i ett vinterkallt Ropsten väntar på bussen som ersätter Lidingöbanan

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lidingöbanan har varit avstängd sedan i juni och de 14 000 resenärer som brukar åka tåg får ta buss i stället. I videon förklarar SL varför den nybyggda bron inte kan tas i bruk – och Lidingö stad ger svar på tal. Foto: Pia Heick/SVT

Efter förseningen av Lidingöbanan – Lidingö hotar SL med skadestånd

Publicerad

Efter SL:s besked att tågtrafiken på Lidingöbanan sätter igång tidigast till påsk, vägrar nu Lidingö stad att betala för ersättningsbussarna som går mellan Ropsten och Lidingö. Kommunen förbereder dessutom en skadeståndsprocess mot SL.

Den 11 september skulle Lidingöbanan ha börjat rulla över den nybyggda spårvagnsbron mellan Ropsten och Lidingö.

Men Lidingö stad, som byggt bron, är inte är överens med SL om elsäkerheten. En godkänd slutbesiktning saknas och därför kan tågtrafiken inte komma igång förrän tidigast till påsk.

Nu vägrar Lidingö stad att betala för ersättningsbussarna som går mellan Ropsten och Lidingö.

– Ersättningsbussarna kostar ungefär 50 000 kronor per dygn vilket blir runt tio miljoner kronor på ett halvår, säger Daniel Broman, stadsdirektör i Lidingö stad.

Hotar med skadestånd

Bygget av Lilla Lidingöbron beräknades kosta Lidingö stad 750 miljoner kronor. Den budgeten ser nu ut att spricka.

Nu hotar Lidingö att kräva skadestånd av SL för de merkostnader som uppstått.

Lidingö stad har skickat brev till SL där det framgår att kommunen förbereder en skadeståndsprocess. Hör mer i videon ovan. Foto: Pia Heick/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.