Efter klagomål på försenade brev – Postnord ställs till svars: ”Ser allvarligt på det”

Uppdaterad
Publicerad

Under sommaren har det kommit klagomål till Post- och telestyrelsen (PTS) om att mottagare inte fått någon post eller att utdelningen har fördröjts i flera veckor. Nu inleder PTS en granskning och kräver in svar av Postnord.

– Vi ser fortsatt att det finns utmaningar på grund av sjukskrivningar, säger Postnords presschef Anders Porelius .

Enligt PTS har klagomålen inkommit från hela landet. SVT har tidigare rapporterat om en kvinna på ett äldreboende vars hyresavier försenats så länge att hon hamnade hos Kronofogden.

Myndigheten ska utreda om Postnord har uppfyllt sina skyldigheter enligt gällande bestämmelser om tillförlitlighet och – om man kommer fram till att så inte har skett – säkerställa att Postnord framöver uppfyller sina skyldigheter.

PTS har enligt ett pressmeddelande skickat fyra frågor som Postnord ska besvara senast den 9 september.

Ska svara på flera frågor

Postnord ska redogöra för sin syn på om uppgifterna i klagomålen stämmer samt beskriva vilka eventuella åtgärder som i så fall vidtagits för att åtgärda problemen samt hur det arbetet fortskrider.

Postnord ska också beskriva sitt framåtsyftande arbete med att säkerställa leveranser av försändelser även under semestertider och redogöra för om några riskanalyser eller andra interna rutiner upprättats inför sommaren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.