Det är inte ovanligt att en båt på 300 hästkrafter saknar katalysator, enligt Mikael Klockars Mahlberg, kommunikationschef för företaget som byggt en ny sorts elbåt.
– Hade den motorn suttit i en bil hade den aldrig fått starta, båtar är helt miljövidriga, säger han.
Säljer bra i Silicon valley
Elbåten släpper ut 99 procent mindre koldioxid än en fossildriven båt, enligt företaget. Det gäller dock bara utsläppen när båten är i drift. Företaget har inte tagit hänsyn till koldioxiden som släpps ut vid tillverkling. Än så länge har ett fåtal båtar sålts, för 2,5 miljoner kronor styck.
– Vi har sålt flera till Silicon valley, säger Mikael Klockars Mahlberg, kommunikationschef för företaget.
Vaxholmsbåtar på el om två år
Det handlar ännu inte om att ställa om den fossildrivna kollektivtrafiken på sjön, utan om en båt för fritidsturer. Ambitionen är dock att skärgårdsbåtarna till Vaxholm ska använda deras teknik. Om två år räknar företaget med att det kan vara verklighet.
TEKNIKEN BAKOM FLYGANDE ELBÅTEN
Mäter vågor med ultraljud
Styrsystemet mäter våghöjden med hjälp av ultraljud. En ”vinge”, det så kallade bärplanet mitt under båten, kompenserar för vågrörelser så att skrovet inte rör vattnet.
I upp till 1,2 meter höga vågor klarar båten att parera vågrörelserna och röra sig stabilt utan sjögång.
Låg energiförbrukning
Genom att röra sig precis över vattenytan blir motståndet mindre än när skrovet ligger nere i vattnet. Det ger lägre energiförbrukning så att batteriet räcker till längre.
Kör längre än äldre elbåtar
Jämfört med elbåtar som redan finns på marknaden kan den här köra lika snabbt som en fossildriven båt – och lika länge.
Källa: Candela speedboat