Karim Katto driver flera restauranger i Stockholm. Liksom många andra har hamburgerrestaurangen vid Fridhemsplan haft det tufft sedan pandemin och gått med förlust de senaste åren, totalt 2,5 miljoner sedan 2020.
För att säkra betalning för elöverföringen skickade Ellevio i mitten av januari ut ett krav på en depositionsavgift på 103 000 kronor.
– Vi följer våra kunder och tittar på olika finansiella parametrar. Restaurangbranschen har haft det tufft de senaste åren och ibland landar vi i det här alternativet, säger Marcus Wendel, marknadschef på Ellevio, som inte vill kommentera det enskilda fallet.
Ellevio: Ett sätt att minska riskerna
Av Ellevios kunder är det mindre än en halv procent som elnätsbolaget kräver in deposition från. Ellevio menar att kravet på deposition är ett sätt för dem att minska de ekonomiska riskerna.
– Vi har anslutningsplikt och kan inte neka kunder, vilket företag i andra branscher kan. Då är depositionsavgift en lösning vi tittar på i sådana här sammanhang, säger Marcus Wendel.
Ellevio enda alternativet
Om det hade handlat om en elleverantör hade Karim Katto kunnat byta bolag, men eftersom det gäller elnätet så finns det bara Ellevio som alternativ i det här fallet.
– Om jag missar att betala, då skulle de kunna stänga av elen men inte nu när jag har skött mig. Jag har inga obetalda fakturor hos dem eller någon annanstans. Jag tycker Ellevio trampar på småföretagare när de gör såhär, säger Karim Katto.
Fotnot: Ett par dagar efter att vi träffat Karim Katto får en annan av hans restauranger också ett krav på en depositionsavgift, den gången på 23 000 kronor.
DET GÄLLER FÖR DEPOSITIONsavgift/förskottsbetalning
Elnätsbolag som Ellevio har i vissa fall rätt att kräva att kunden betalar en depositionsavgift som säkerhet.
För att det ska vara möjligt måste det finnas skälig anledning att tro att kunden inte kommer kunna betala sina räkningar, till exempel om kunden har betalningsanmärkningar eller skulder till elnätsbolaget.
För företagskunder gäller att elnätsbolaget kan kräva en depositionsavgift som motsvarar sex månaders beräknade avgifter för överföring av el. Sköter företaget sina betalningar under ett års tid ska depositionsavgiften betalas tillbaka av elnätsbolaget.
När det gäller privatpersoner kan elnätsbolaget kräva deposition eller förskottsbetalning som motsvarar fyra månaders beräknade avgifter. Det kan elnätsbolaget göra i som längst sex månader om kunden sköter sina betalningar.
Källor:
Allmänna avtalsvillkor NÄT 2012 N (rev)
Allmänna avtalsvillkor NÄT 2012 K (rev 2)
(Länkarna går till Ellevio men avtalen är gemensamma för branschen)