– Det är en så stor sak. Man tänker att det bara är vuxna som startar företag så jag känner att det är cool att kunna få göra det som ung, säger Sara Robles.
Ung Företagsamhet, eller UF, är ett utbildningskoncept som ger gymnasieelever en chans att lära sig starta och driva ett företag under ett helt gymnasieår. På Stockholmsmässan har tusentals elever samlats för att inspireras och få tips om hur de ska lyckas med sina framtida affärsidéer.
Några som redan drivit ett företag under ett gymnasieår är några tjejer från Ross Tensta gymnasium. De var först i stan med att sälja selfiesticks. Företaget avvecklades när entreprenörkursen avslutades, men erfarenheten har lett till ett bredare kontaktnät och bättre självförtroende.
– Man måste testa på för att veta vad man vill och hitta nya sidor sig själv, speciellt när man är i den här åldern, säger Asena Baysal.
– Det här är jätteviktigt, speciellt för oss i förorten. Man brukar inte få sådana här möjligheter och det är en chans för oss att komma in i samhället, säger Eda Teke.
Entreprenörskap lockar allt fler gymnasieelever. För två år sedan anmälde 3.300 Stockholmselever sitt intresse för UF-företag och i år beräknas närmare 5.000 vilja förverkliga sina affärsideér.
Forskare på Handelshögsskolan har tittade på hur det gick för gymnasieeleverna efter entreprenörprogrammet.
– Vad vi kom fram till är att främst vad gäller de som startar företag ser vi en markant, stark och långsiktig effekt hos de som gått UF-programmet, både vad gäller chansen att man startar företag men också hur bra det går som företagare, alltså hur mycket pengar man tjänar. Den effekten håller i sig långt upp i vuxen ålder, säger Karl Wennberg, professor.