De nya C30-tågen har kapacitet för 630 passagerare varav 140 sittande. Därmed får fler än idag räkna med ståplats.
– Stockholm växer och för att växa hållbart satsar vi otroligt mycket på att bygga ut kollektivtrafiken just nu. En del i detta är att köpa in nya fordon med en ny design som kommer tillföra kapacitet i systemet, säger Caroline Ottosson, vd för SL och chef för trafikförvaltningen.
Tillgängliga och luftkonditionerade
De nya vagnarna är också tillgänglighetsanpassade, vilket ska göra det lättare att komma av och på tågen om man har rullator, barnvagn eller rullstol.
– De nya tågen är luftigare. Det är färre sittplatser men på totalen kan vi ta fler resenärer. Det är ljust och fräscht och sedan finns det luftkonditionering, vilket vi tror att våra resenärer kommer att uppskatta väldigt mycket, säger Caroline Ottosson.
De första tågen av modell C30 finns just nu i Norsborgs depå. Men innan de tas i bruk i kollektivtrafiken ska de först testas ordentligt.
– Min förhoppning är att de ska börja rullas ut successivt under det här året, säger Caroline Ottosson.
Stockholms nya tunnelbanetåg C30
- Fyra flexytor per vagn med plats för rullstolar, barnvagnar, rullatorer, skrymmande bagage, etc.
- Växelvis motsittning (två sätespar mittemot varandra) och längssittning (säten längs med väggen) för bättre resenärsflöde
- Brandsläckare under säte
- Breda övergångar med avskiljande dörrar
- Utökat benutrymme mellan sätena i motsittsgrupper
- Prioplatser märks ut med ett avvikande tyg i gult
Längd: 70 m
Antal dörrar per sida: 12
Max hastighet: 90 km/h
Antal sittande: 140, varav 18 prioplatser
Antal stående vid 5 stående/kvadratmeter: 490
Luftkonditionering: Ja
Tillverkare: Bombardier Transportation
Tillverkningsort: Hennigsdorf, Tyskland
För mer info: sll.se/c30