Den omstridda Förbifart Stockholm är det dyraste vägbygget nånsin i Sverige. Trafikverkets beräkningar pekar på att notan slutar på 27 miljarder.
Men det är en ren skönmålning, menar miljöpartiet.
-Förbifarten kan bli dubbelt så dyr. Det kan handla om 60 miljarder, säger Daniel Helldén, (MP) oppositionsborgarråd.
-Vi besökte trafikverket och fick se deras presentation av förbifarten där dom hävdar att kostnaden blir 27 miljarder. Men när vi började räkna såg vi att det här stämmer ju inte, fortsätter Helldén.
-Man har i det officiella materialet bara presenterat själva byggkostnaden. Man har däremot inte talat om att dom pengar man lånar upp för att finansiera bygget tar över fyrtio år att betala igen. Och det blir ränta på de pengarna.
Nya metoder
Förbifarten finansieras med metoder vi aldrig prövat förut i Sverige.
Staten ställer upp med cirka fem miljarder, resten ska trängselskatten betala. Ett gigantiskt lån från Riksgälden täcker kostnaderna i väntan på att trängselskatten genererar erforderliga miljarder. Och det lånet medför alltså ränta.
Trafikverket medger idag att miljöpartiets beräkning är riktig.
Internränta
-Det är korrekt. Men det är en kostnad som går från staten till staten, en internränta, säger Johan Brantmark, projektledare för Förbifart Stockholm hos Trafikverket.
-I våra kalkyler finns den (=räntan) med, avslutar Johan Brantmark.