Hammarbybacken ska få en till topp och den befintliga ska bli högre – det presenterar Centerpartiet i ett nytt tidigt förslag. Idén är att använda sig av schaktmassorna som kommer från arbetet med att bygga ut tunnelbanan.
Oklara chanser att bli verklighet
Tunnelbanebygget som schaktmassorna kommer från har Region Stockholm ansvar för. Men Jonas Naddebo (C) menar att det är relevant att se vad schaktmassorna kan användas till även för Stockholms stad.
– Berget tillhör ju staden och det är vi som har ansvaret att utveckla platsen. Sen är det klart att vi behöver diskutera det tillsammans med regionen.
Nu ska C-förslaget presenteras för övriga partier i staden. Ännu finns inget beslut fattat om huruvida förslaget kan bli verklighet.
Samma metod byggde nuvarande backen
Hammarbybacken är till stor del skapad genom schaktmassor. Den befintliga backen höjdes på 80-talet genom schaktmassor från Globenbygget, till 87,6 meter. Och igen 2007 genom fyllnadsmassor från Hammarby sjöstad, till 93,5 meter.
Hammarbybackens historia
1919 – Djurgårdens IF bygger en hoppbacke, vilket markerar starten för Hammarbybacken. Hoppbacken var aktiv fram till 1953.
Mitten av 1960-talet – Hammarbybacken får en skidlift och i slutet av 80-talet tillkommer tre nedfarter.
1983 – Toppen på Hammarbybacken höjs med 800 000 kubikmeter schaktmassor från bland annat Globenbygget, till 87,6 m.
2006 – Skistar tar över majoriteten av Hammarbybacken AB och den löpande driften
2007 – Toppen på Hammarbybacken höjs återigen när man dumpar fyllnadsmassor från Hammarby Sjöstad och därmed höjs toppen till nuvarande 93,5 meter.
Källa: Skistar