Franstorps verkstäder i Sundbyberg är en dagverksamhet för personer med utvecklingsstörning. Här tillverkas bland annat handgjorda möbler
– Jag sandpapprar en glasdörr som ska sitta på skåpet där borta, säger David Tärnström och slipar så att dammet yr.
45 minuters försening inte ovanligt
För att komma till och från jobbet åker David Tärnström med Samtrans. Men sedan bolaget tog över transporterna den första juli, har det varit rena lotteriet om han och nio andra personer som jobbar här kommer i tid.
Enligt dagboksanteckningar som personalen på Franstorps verkstäder fört, fungerar transporterna sällan som de ska. Förseningar på 45 minuter är inte ovanliga.
– Det känns som Samtrans kör lika mycket rätt som fel. Det här är personer som har det extra svårt och då är det viktigt att det finns fasta rutiner som fungerar, säger Kenneth Thorstensson som är arbetsledare på Franstorps verkstäder.
Sena beställningar från staden
Även när ABC är på plats kommer Samtrans för sent till sina körningar. Enligt Samtrans vd beror kaoset på att Stockholms stad alltför sent lämnat in sina beställningar på vilka körningar som ska göras.
– De som drabbats av de här sena beställningarna är tyvärr resenärerna och familjerna runt dem. Det är mycket olyckligt att det har blivit så här, säger Jan Pelli, vd på Samtrans.
Samtrans kallas till möte
Det är inte första gången Samtrans får kritik. Tidigare i höst slog föräldrar till barn med olika diagnoser larm om försenade och till och med uteblivna skolkörningar. Skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) sa då till ABC att bristerna var oacceptala och krävde att de snarast skulle rättas till.
I morgon, onsdag, ska Stockholms stad ha ett möte med Samtrans för att diskutera om bolaget klarar av sitt uppdrag eller om avtalet ska sägas upp.