Sedan landstinget tog över arbetet med att förse patienter med hjälpmedel från det skandalomsusade Onemed så har det varit stora problem. Hjälpmedlen har tagit slut, det har varit problem med leveranser och brukarna har fått stå utan hjälpmedel eller försöka hitta dem själva. Och problemen fortsätter enligt landstinget.
— Vi arbetar för högtryck och vi beklagar djupt att brukare fått fördröjda leveranser av förbrukningshjälpmedel. Det har varit självklart för oss hela tiden att de patienter som haft utlägg för inköp av förbrukningshjälpmedel ska kompenseras. Nu har vi rutinen för det på plats och vi har också stort fokus på arbetet med expressleveranser, säger Anna-Lena Berggren, chefläkare vid Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO.
Behoven har blivit akuta
Sedan 1 juni i år ansvarar Stockholms läns sjukvårdsområde för arbetet med att förse patienter med förbrukningshjälpmedel, och leveranserna har inte fungerat som tänkt. För vissa patienter har behoven blivit akuta, skriver SLSO i ett pressmeddelande.
— Vår högsta prioritet nu är att säkra leveranserna till våra patienter. I ett senare skede får vi söka svar på hur situationen kunnat uppstå, säger Anna-Lena Berggren.
Man har nu förstärkt leveransorganisationen med flera medarbetare som i vanliga fall jobbar med andra uppgifter inom sjukvårdsområdet och har akuta leveranser för de hjälpmedel som kan vara livsnödvändiga. SLSO har också upprättat ett akutlager och förstärkt kundtjänsten men trots detta är svarstiderna långa. Landstinget kommer att ersätta utlägg patienter har gjort för inköp av hjälpmedel under sommaren.