– Jag vågade ändå larma till högre chefer när min chef inte fungerade men tyvärr hände ingenting. Annars råder det en utbredd tystnadskultur bland de anställda, säger en kvinna som vi kan kalla Maria.
Enkäten om tystnadskulturen som gjordes förra året, och som SVT Nyheter Stockholm nu tagit del av, visar att Marias uppfattning av arbetsmiljön delas av många av de som svarade:
”Ett flertal personer har haft upplevelser av att problem inte hanteras när anställda försöker lyfta dem, där frågan kring den av flertalet upplevda tystnadskulturen i sig varit något som lyfts, men inte hanterats”.
Nya hr-direktören: ”Vi kan inte tysta medarbetarna”
Det var kommunens interna revisorer som initierade enkäten där 1 600 anställda svarade anonymt. När det visade sig att fyra av tio upplever en tystnadskultur har ytterligare en fördjupad granskning gjorts av en extern revisionsfirma.
– Vi kan inte tysta ner våra medarbetare. Kommunens chefer har ett jätteviktigt ansvar här, säger kommunens nyanställda hr-direktör, Lotta Mannerstråle.
DEN FÖRDJUPADE GRANSKNINGEN
Syfte och frågeställningar:
Den fördjupade granskningens syfte var att konkretisera de indikationer som framkommer i förstudien, för att med mer substans kunna fastställa om en tystnadskultur, främst kopplad till yttre påverkan, förekommer inom Botkyrka kommun.
Granskningens fokus är på följande frågor:
• Finns en ovilja bland anställda att anmäla incidenter de utsatts för, bevittnat eller på annat sätt har kännedom om?
• På vilket sätt, och i vilken utsträckning, upplever de anställda att tystnadskulturen påverkar arbetet?
• Vilka omständigheter gör att vissa anställda uppfattar att det finns en tystnadskultur? T.ex. oro för repressalier, att inte bli trodd eller illa behandlad av sin egen organisation?
I den fördjupade granskningen användes samma definition av tystnadskultur som i förstudien:
Tystnadskultur på en arbetsplats kan vara kopplat till flera faktorer men oftast är det centrerat till en rädsla eller ovilja inför att berätta om något man upplevt som kan uppfattas som obekvämt.
Det kan handla om att anställda inte vågar eller vill uttala sig om sin de utsatts för t ex påtryckningar, hot eller våld i samband med sitt arbete, oegentligheter eller andra brott. Med våld syftar vi i denna enkäten på våld i syfte att påverka beslut och myndighetsutövning.
Med tystnadskultur menas i undersökningen inte exempelvis arbetsplatskonflikter, så som oenigheter eller dispyter mellan chef och anställd.
Källa: PWC