Foto: TT

Genuspedagogik gör barn mera öppna

Uppdaterad
Publicerad

Pedagogik som strävar efter att inte bekräfta könsnormer gör barn mer öppna mot det andra könet. Det visar en internationell studie av barn på förskolor i Stockholm, där bland annat Uppsala universitet deltagit.

Forskarna pratade med 30 barn på en förskola där pedagogiken särskilt inriktas på medvetenhet om könsnormer, och med 50 barn på andra förskolor i samma område. I den normmedvetna pedagogiken ingår bland annat att man använder pronomenet ”hen”.

Studien visade att barn på den normmedvetna förskolan var mer intresserade av att leka med barn av det andra könet och hade mindre könsstereotypa åsikter. Men de lade automatiskt märke till individers kön i samma utsträckning som de andra barnen.

Arbetsmiljön på förskolor i Älvsbyn har sådana brister att Arbetsmiljöverket kräver snara åtgärder. Annars hotar vite. Foto: Arkivbild

Skillnaderna fanns kvar även när man sorterade bort barn vars föräldrar valt den normmedvetna förskolan just på grund av genuspedagogiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.