– Inom en tioårsperiod är det fullt möjligt att du kommer att se geofencing på ganska många ställen, spår Maria Kraft, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket.

Geofencing kan stoppa framtida terrordåd

Uppdaterad
Publicerad

På tisdagen visade Trafikverket i samarbete med bland annat Scania upp tunga fordon utrustade med så kallad geofencing. Tekniken ska förhindra att lastbilar och bussar kapas och används som terrorvapen.

Förra året presenterade regeringen ett åtgärdsförslag för att hindra tunga fordon från att användas vid terrodåd. Geofencing ska användas för att reglera hur tunga fordon kan användas inom utvalda geografiska områden.

– Geofencing är ett geografiskt område där man villkorar vissa spelregler för transporter, säger Maria Kraft, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket.

Dessa villkor inom utvalda områden kan vara att ett larm går om fordonet frångår sin rutt, att fordonets hastighet regleras till promenadtakt eller att fordonet stannar helt och hållet. Initiativet till projektet togs efter terrordådet på Drottninggatan, och i dag presenterade representanter från involverade branscher tekniken utanför Kungliga Tekniska Högskolan.

Kan bli verklighet inom tio år

– Du kan säkerställa många av de här kvaliteterna som du vill ha i miljöer där många oskyddade rör sig. Du vill minimera trafiken, men du måste ändå tillåta trafiken som är där. Du försvårar också för terrordåd för du kommer inte in på samma sätt. Det blir en osynlig barriär, säger Maria Kraft.

Hur långt gången är tekniken?

Maria Kraft, säkerhetsdirektör vid Trafikverket.

– Det här finns redan i fordon i dag. Vi behöver testa, förstå och utvärdera och se vad vi behöver skruva på. Det är den resan vi behöver sätta i gång.

– Inom en tioårsperiod är det fullt möjligt att du kommer att se geofencing på ganska många ställen, fortsätter Maria Kraft.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.