SVT var med när myndigheten via ett fiktivt scenario visade upp hur en frihetsberövad person ska transporteras med flyg. I veckan invigdes en övningslokal i Solna där man till och med byggt upp en bit av ett flygplan.
– Lokalen är otroligt viktig för oss. De här transporterna kan vara krävande och svåra och där klienten inte är villig att lämna landet, säger Martin Holmgren, som är generaldirektör på Kriminalvården.
Asylsökande eller brottslingar
Närmare 70 procent av de här flygtransporterna sker i Stockholmsområdet. Det handlar om asylsökande som fått avslag eller brottslingar med utvisning i domen som ska lämna landet.
– Det går ofta smärtfritt och lätt men ibland måste vi ha kroppsfängsel på klienten. Det kritiska är att kaptenen kan säga ifrån till att ta emot klienten om hen stökar i samband med att vi ska stiga på planet, säger Johan Strömqvist, säkerhetshandläggare på Kriminalvården.
Så fungerar avvisningar och utvisningar
Skillnaden på avvisning och utvisning handlar framför allt om tiden. Båda begreppen innebär ett beslut om att en person ska lämna Sverige. Direkt vid gräns och inom tre månader från registrerad ankomst till Sverige handlar det om avvisning, efter tre månader blir det en utvisning.
Vem har ansvaret?
Det är polisen som ansvarar för att genomföra avvisningar och utvisningar när Migrationsverket har beslutat om det och tror att tvång kommer att behövas. Om personen har avvikit hamnar ärendet också hos polisen.
Polisen verkställer också utvisningar när någon blivit dömd för brott och en del av domen är utvisning. Polisen kan också själva fatta beslut om avvisningar exempelvis i samband med en gränskontroll och utför då de avvisningarna.
Om det behövs kan Polismyndigheten anlita Kriminalvården för att genomföra ut- och avvisningar, men det är fortfarande polisen som har ansvaret .