Trafikborgarrådet i Stockholm Daniel Helldén (MP). Foto: Miljöpartiet / Anders Wiklund / TT

Helldén: Sker ett skifte från fossil- till elbilar just nu

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningen av laddbara bilar, elbilar och laddhybridbilar ökar långsamt. Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) menar att mycket kommer hända inom ett år.

Vid årsskiftet var endast 1,3 procent av personbilarna i landet laddbara. Men antalet laddbara personbilar i trafik i Stockholms län ökade med 14 314 bilar under 2018.

– Det sker ett skifte just nu bort från fossila bilar till elbilar och vi vet att inom ett år så kommer det finnas elbilar med samma prestanda, prisklass och sträcka man kan köra. Då finns ingen anledning att köpa äldre fossilbilar, säger Daniel Helldén (MP).

Miljözon kritiseras

En knuff i den riktningen kommer den 1 januari 2020, då miljözon klass 2 (se faktaruta), det omdiskuterade dieselförbudet, planeras börja gälla på Hornsgatan i Stockholm.

– Då förbjuds alla äldre bensin- och dieselbilar som inte klarar de kväveoxidhalter som gäller, det är bilar från 2009 ungefär och äldre. Är man intresserad av att köpa en ny bil i dag så kommer den att kunna köra på alla gator i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP).

Men nyttan i förslaget har kritiserats i en rapport av trafikkontoret.

”Ett införande av miljözon klass 2 i innerstaden kommer att innebära stora samhällsekonomiska kostnader, det vill säga att många invånare kommer att drabbas negativt samtidigt som nyttorna/vinsterna blir små”, skriver man i rapporten.

En slutsats som trafikborgarrådet kritiserat. Se mer här.

Tror du att förbudet mot dieselbilar kommer göra så att fler köper en bensindriven bil?

– Försäljningen av dieselbilar har minskat i hela Europa, inte bara i Sverige. Det jag tror kommer hända nu är snarare att folk kommer gå över till elbilar. Både bensin- och dieselbilar förbjuds inom miljözonerna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

För att staden ska vara redo för fler elbilar så behövs betydligt fler laddstationer.

– Fram till 2022 ska det finnas 4000 offentliga laddplatser i Stockholm och det är ett sätt att möta efterfrågan som vi räknar med nu kommer. I stadens garage har vi över 1300 laddplatser redan i dag, säger Daniel Helldén.

MILJÖZONERNAS KLASSER

Miljözon klass 1

Miljözon klass 1 är den befintliga miljözonen för tung trafik som infördes 1996 och gäller större delen av Stockholms innerstad.

Reglerna har fram till dagens datum succesivt skärpts. Miljözonen berör enbart tung trafik och för närvarande får alla tunga fordon som klarar Euro V och VI köra i miljözonen. Från den 1 januari 2021 skärps reglerna och endast Euro VI-klassade tunga fordon får köra i miljözonen. Detta följer av redan gällande regler.

Miljözon klass 2

Regeringen beslutade den 30 augusti 2018 att införa nya regler om miljözoner i trafikförordningen. Kommuner har nu möjlighet att inom ett visst område från den 1 januari 2020 införa miljözon för personbilar och lätta lastbilar. Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 (i huvudsak nyare än september 2009) och Euro 6 (i huvudsak nyare än september 2015) att få köra där. Men från och med den 1 juli 2022 kommer kraven skärpas för dieselbilarna så att endast sådana dieselfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85- bilar. Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här, till exempel elbilar och bränslecellsbilar. De är fortfarande kommunerna själva som avgör om de vill införa en miljözon samt vilken geografisk utbredning zonen ska ha.

Miljözon klass 3

I beslutet från regeringen i augusti 2018 beslutades även att ge kommunerna möjlighet att från den 1 januari 2020 införa miljözon klass 3 för personbilar, lätta lastbilar och tung trafik. I miljözon klass 3 får endast elbilar, bränslecellsbilar och Euro VI-gasbilar köras. Även för denna miljözon är det kommunerna själva som avgör om de vill införa en sådan miljözon samt vilken geografisk utbredning zonen ska ha.

Källa: Stockholms stads rapport ”Effekter av miljözoner i Stockholms stad”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.