I dag, måndag 15 juni, började Region Stockholms gratisprovtagning för corona för alla som bor i länet. Det gäller både antikroppstest, för att se om man haft covid-19, och test för pågående sjukdom för den som har symptom.
Men det blev problem på en gång. För att boka behöver man regionens app som heter Alltid öppet, men under måndagsmorgonen var det många som fick problem att logga in på appen.
– Det som hände var att det var väldigt många som var inne i appen samtidigt. Appen har en kapacitet på 10 000 användare samtidigt, men det var många fler i morse, säger Maria Ahlmark som är en av dem på Region Stockholm som ansvarar för appen Alltid öppet.
Problemen fortsatte under dagen, och enligt Region Stockholm fanns det på måndagseftermiddagen ingen tidsprognos för när felet kan vara avhjälpt.
Bokade videobesök påverkades
Appen används även för Region Stockholms digitala videosamtal inom vården, till exempel mellan läkare och patienter.
– Somliga av de videomöten vården har med invånarna gick inte att genomföra. I de fallen fick vårdcentralerna ringa patienterna i stället, säger Maria Ahlmark.
Stort intresse väntas
Enligt Region Stockholm skulle det under måndagen gå att boka tider för de två första veckorna. Intresset väntas vara stort den närmaste tiden, och patienter som behöver vård kommer fortfarande vara prioriterade.
Den som inte kan ladda ner appar eller har ett för gammalt operativsystem på mobilen kan ringa sin vårdcentral för att boka en tid, men i första hand är det meningen att man ska gå via 1177 och appen.