Efter mer än fyra års byggarbete var det idag dags för invigning av tvärbanans gren mellan Alvik och Solna centrum. Vid 12.20-tiden avgick ett Och det var många som ville åka med på premiärturen.
– Den här nya sträckningen är perfekt, det kommer att bli jättebra. Nu slipper man åka runt hela staden när man ska åka till Traneberg, säger Else-Marie Lundgren, som står bland de första i kön att kliva på spårvagnen i Sundbyberg.
Solnagrenen av tvärbanan är 6,7 kilometer lång och kommer när den är färdig att stanna vid åtta nya stationer. I dagsläget är Solna cetrum slutstation men någon gång under nästa år ska den gå även till Solna station.
Till en början körs den här grenen av tvärbanan med 15-minuterstrafik.
– Jag är jätteglad å allas vägnar att vi äntligen har kommit till drift. Och det kändes jättebra, det var fyllda vagnar och alla var glada, säger SL:s vd Anders Lindström.
Byte i Alvik
Men även om det var många glada miner så går inte allt som på räls. I nuläget måste man byta mellan den gamla och den nya tvärbanan i Alvik om man vill åka på båda grenarna av tvärbanan. Orsaken är att signalsystemen på den gamla och den nya tvärbanan inte fungerar ihop.
Tidgast om ett år är det nya signalsystemet i kraft och kan ge både fördubblad trafiktäthet och möjlighet att resa hela sträckan utan tågbyte.
– Det är lite grus i maskineriet i invigningen att de inte har ett signalsystem som fungerar. Man frågar sig hur projektet har hanterats när man har den övriga infrastrukturen klar, men inte signalanläggningen. Och så ska man byta signalanläggning på den äldre delen under nästa år med trafikstopp som följd, säger Jan-Åke Bosell på intresseorganisationen Vi resenärer.
– Vi gjorde väl en felaktig bedömning från början. Vi har problem med att vi fortfarande har en del till att göra innan systemet är helt integrerat. Men det kommer under nästa år.
Idag görs drygt 60.000 resor varje vardag med Tvärbanan. Med den nya Solnagrenen räknar SL med att det ska göras ungefär 110.000 resor om två år.