– Dubbdäck är bra när det är glansis, men när det är snö och modd är ofta dubbfria vinterdäck bättre. Och det faktum att dubbdäcken river loss partiklar som sprids med luften och som vi andas in gör att de är ett samhällsproblem, säger Lars Nyberg
miljö- och planeringsdirektör Länsstyrelsen
Vägverket har studerat samtliga dödsolyckor i Sverige på vinterväg mellan oktober 1999 och april 2002. Man fann ingen skillnad mellan dubbfria vinterdäck och dubbade. Däremot var sommardäck överrepresenterade.
Studier visar att bilister med dubbfria vinterdäck oftare håller lägre hastighet och längre avstånd till annan trafik. De anpassar vanligen körningen till underlaget.
Men man betonar att man inte vill att alla ska köra dubbfritt.
– Nej, bor man utanför storstaden och bedömmer att man har hala och isiga vägar att köra på, ska man givetvis använda dubbdäck. Dessutom är det så att ca 20 procent av bilisterna måste köra med dubb för att riva upp isiga och snöiga körbanor så att alla andra bilar också kan komma fram, säger Lars Nyberg.