För drygt en vecka sedan släppte Kista Galleria sin nya julreklamfilm ”Såå mycket jul”. I filmen syns människor i alla åldrar som julhandlar, och filmen har rört upp känslor. Kritiken lyder att de som medverkar i filmen inte är representativa för de som både handlar och äger butikerna i gallerian. Kritikerna menar att filmen är rasistisk, snedvriden och etniskt rensad på mångfald.
– Vi som är icke-vita känner inte igen oss i reklamfilmen. Den är inte sanningsenlig när reklamfilmen försöker framställa Kista på det här sättet. Det är förolämpande mot oss som bor här och som går till Kista Galleria, säger Aria Ghirmai Sebathu som bor i Kista och som är en av många som har framfört kritiska kommentarer på gallerians facebook-sida.
Stoppar filmen
Under eftermiddagen kommenterade Kista Galleria reklamfilmen via mejl, där de skriver:
”Vi beklagar att filmen Såå mycket jul uppfattas negativt av många och vi tar till oss av kritiken och stoppar filmen. Vi är stolta över mångfalden i Kista vilket också syns i våra övriga filmer och kommunikation.”
Araia Ghirmai Sebhatu tycker det är positivt att gallerian har tagit till sig av kritiken, men är ändå kritisk till att filmen gjordes från första början.
– Att de tar tillbaka filmen har jag ingen direkt kommentar till, men att den överhuvudtaget förekom säger mycket. Vad har de för förankring i området och hur involverar de människorna runtomkring? Jag hoppas de ser den större diskussionen som filmen öppnat upp för.