• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Flygplan på landningsbana

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En man förs bort från flygplanet i handbojor efter flyghaveriet på Arlanda. Planet var chartrat åt Kriminalvården. Foto: Utryckning Uppsala

Larm om flyghaveri på Arlanda – rökutveckling i kabinen

Uppdaterad
Publicerad

Ett larm om flyghaveri kom efter att ett chartrat mindre plan som landade på Arlanda hade rökutveckling i kabinen. Ingen kom till skada vid händelsen.

Planet tillhörde Kriminalvården som genomförde en fångtransport från Spanien.

Flygledningen på Arlanda larmade SOS Alarm klockan 14.48 på torsdagseftermiddagen. Sjö- och flygräddningscentralen uppger för SVT att det rör sig om ett flygplan som fått punktering.

– Det drog igång ett haverilarm och då är det standard att vi åker dit, säger Ola Österling, presstalesperson på Stockholmspolisen.

– Vi fick larm om rökutveckling i kabinen på ett mindre plan. Planet hade landat och stod på backen när larmet kom, säger Roger Sverndal på räddningstjänsten.

Transporterade fånge

Planet, som fick punktering i samband med landning, var ett chartrat Cessnaplan med sex resenärer som genomförde en fångtransport från utlandet.

– Jag bekräftar att det är vår transport med vår personal. Det är en kriminalvårdstransport, säger Ulf Mossberg på Kriminalvården.

Ingen person har kommit till skada och enligt Swedavia ska övrig trafik på flygplatsen inte påverkats.

Polisen larmades till flygplatsen för att bistå Swedavia och räddningstjänsten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.