Upprustningen möjliggör också en framtida förlängning av banan till Lidingö centrum.

Lidingöbanan öppnar igen efter 2,5 år

Uppdaterad
Publicerad

Det blev en lång väntan för Lidingöbanans resenärer. Men imorgon öppnar åter igen den spårbundna trafiken ut till Lidingö.

Ersättningsbussarna till Lidingös södra del har rullat i snart 2,5 år. Men idag går de sista turerna, för imorgon startat återigen trafiken på Lidingöbanan.

– De ser väldigt bekväma och fina ut. Det är roligare att åka tåg, jag är tågfantast, säger Gösta Sundström som är en flitig resenär av ersättningsbussarna och gamla Lidingöbanan.

Uppfyllde inte säkerhetskraven

Lidingöbanan stängdes i juni 2013 och det har gjorts två tidigare försök till att få igång trafiken, men utan resultat. Anledningen till förseningarna är för att det nya signalsystemet uppfyllde inte säkerhetskraven och fick bytas ut. Vilket ledde till att resenärerna fick vänta på tåget i ytterligare ett år.

– Projektet har hållit sin budget och det har varit viktigt för mig. Men det är viktigt också att dra slutsatser av hur det kunde gå fel, och lägga de till grund för både andra pågående projekt men också framtida projekt så att vi minimerar risken för att någon sådant här händer igen,  säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Dubbelspår, upprustning och tillgänglighetsanpassat

Några utav uppdateringarna är bland annat att det har blivit längre sträckor med dubbelspår och upprustningen möjliggör också en framtida förlängning av banan till Lidingö centrum. Dessutom har vagnarna tillgänglighetsanpassats.

– Rullstolar och barnvagnar är naturligtvis de som kommer att märka av den största skillnaden därför här har vi en tillgänglighet som vi inte hade på de gamla vagnarna och framförallt inte på bussarna, säger Björn Sylvén, informationschef Stockholms spårvägar

Den nya moderniserade Lidingöbanan:

1. Insteget på tågen blir enkelt och säkert, även för resenärer med funktionsnedsättning och ramper har byggts till samtliga plattformar.

2. Komforten ökar betydligt än tidigare, både vad gäller utrymme och buller, samtidigt som de nya vagnarna också är snällare mot miljön.

3. Säkerheten blir högre för både resenärer och andra trafikanter, med skyddsstängsel vid spåren och säkrare övergångar med ljus- och ljudsignaler.

4. Mindre störningskänslig tack vare de nya dubbelspåren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.