Analysen, som har gjorts av miljöförvaltningen i Stockholm på uppdrag av Östra Sveriges luftvårdsförbund, omfattar också Södermanlands, Uppsala och Gävleborgs län.
I vart och ett av dessa län dör årligen 60–90 personer i förtid på grund av luftföroreningar.
Högre siffra än tidigare
Resultatet har stora likheter med tidigare analyser av luftföroreningarnas effekter – men siffran är något högre än tidigare.
– Tusen döda är en hög siffra för att vara miljörelaterad, och hög om man jämför med antalet döda i vägtrafiken, säger Christer Johansson, professor vid institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi vid Stockholms universitet.
I stort sett är det äldre personer och personer med sjukdomar som drabbas. I genomsnitt dör de runt tio år i förtid på grund av luftföroreningarna.
Dieselbilar med släp
Enligt Christer Johansson står dieselbilar med sina utsläpp för det mesta av föroreningarna.
– Om dieselbilarna försvann så skulle dödstalen sjunka, säger han.
En jämförelse med andra storstäder i Europa visar att halterna av föroreningar i Köpenhamn ligger på ungefär samma nivå som i Stockholm. I Oslo är de något högre per capita.
Fakta: Dieselbilar
Dieselbilar släpper ut betydligt mer kväveoxider och partiklar än bensinbilar, vilket bidrar till att många människor dör i förtid på grund av luftföroreningar.
Personbilar i drift i Sverige 2016, utifrån bränsletyp:
Bensin: 2 888 004
Diesel: 1 529 808
Etanol: 224 787
Elhybrid: 55 126
Gas: 43 692
Laddhybrid: 18 832
El: 7 532
Övriga: 278
Källa: Naturvårdsverket