Bjarne Bjurström beställde tjänsten Fast bredband via mobilnätet från Telia i hopp om att kunna ha videomöten och läsa sin digitala dagstidning. Men när Telias montör väl kom för att installera antennen visade det sig att mottagningen var för dålig och hastigheten för låg.
– Vi är tio fastigheter i den här byn. Om det ska gå att bedriva någon slags verksamhet här och ha en levande landsbygd så måste vi ha ett fungerande internet, säger Bjarne Bjurström.
Bjarne Bjurström tycker att det är missvisande av Telia att marknadsföra mobilt bredband som ett smidigt alternativ till grävd fiber. Han tycker också att reklamen varit aggressiv med riktade personliga brev och att Telias säljare påstått direkta felaktigheter – en bild som delas av flera som SVT pratat med.
Kommunen: ”Går inte att jämföra trådlöst med grävd fiber”
Många har valt att anmäla Telia till Konsumentverket och företaget är det näst mest anmälda i landet – hittills i år. Många har också vänt sig till bredbandssamordnaren Rasmus Lundholm på Norrtälje kommun för att vädra sitt missnöje med det mobila bredbandet.
– På landsbygden går det inte att jämföra trådlöst internet med grävd fiber. Det enda alternativet på landsbygden är en fast uppkoppling som vi ser det, säger han.
Enligt Rasmus Lundholm handlar en stabil internetuppkoppling om mer än att surfa och titta på film.
– Det handlar om att kunna delta i samhället och bo kvar där man bor. Om den digitala infrastrukturen inte finns på plats riskerar man att hamna på efterkälken och hamna i ett digitalt utanförskap.