En delad bild som visar två olika scener. Den vänstra sidan visar en person som sitter utomhus med en grönskande bakgrund, iförd en ljus jacka och med mikrofon. Den högra sidan visar en person i en inomhusmiljö som håller upp en kaviarförpackning med texten ”KHALED”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT tog rygg på Mikael Johansson när han spelade in ett av sina klipp. Denna gång på Drottninggatan där han lät förbipasserande smaka ”Khaleds kaviar” – en produkt som han själv tagit fram och som inte finns på riktigt. Foto: SVT/Skärmdump från sociala medier

Mikael om sina fejkade produkter på Tiktok: ”Behöver utbilda om desinformation”

Publicerad

Fejkkampanjer och lanseringar av produkter som inte finns och som företag inte har bett om är Mikael Johanssons signum. Han driver med kända varumärken på sociala medier – och hans satiriska klipp får tusentals visningar.

– Folk tycker att det är roligt och jag tycker att det är roligt att göra det. Det blir ett kreativt utlopp, säger han.

Den senaste tiden har flera av Mikael Johanssons TikTok-klipp blivit virala. Han har bland annat tagit fram humoristiska produkter som efterliknar de som redan finns hos välkända varumärken – till exempel ”Khaleds kaviar” och ”Ballerina Footlong”.

– Det är inga riktiga produkter som kommer att gå att köpa. Jag gör kampanjer åt företag som inte är med på det och det leder ofta till att man får göra riktiga kampanjer med de företagen, säger han.

Satte upp fejkade valaffischer

Mikaels upptåg och fejkkampanjer har inte enbart mötts av positiv kritik. När han vid valet 2022 gjorde parodier på partiernas valaffischer som han satte upp runt om i Stockholm blev en del misstänksamma.

– Det var folk som sa 'är det Ryssland som finansierar det här'. Men det finns ingen dold agenda eller så, det är bara en rolig grej.

Inför valet 2022 drev Mikael Johansson från Täby med bland annat Sverigedemokraterna när han satte upp fejkade valaffischer. Foto: Arkivbild/SVT

Mikael tycker att det är tydligt att klippen är satir och menar att det varken skadar varumärket för de företagen som han driver med, eller det allmänna förtroendet för hans eget varumärke.

– Så länge det flyger och så länge folk uppskattar det och jag känner att jag har idéer så fortsätter jag.

Tillverkaren av Kalles kaviar skriver till SVT att de inte står bakom Mikael Johanssons kampanj med ”Khaleds kaviar”: ”Med ett så starkt och ikoniskt varumärke som Kalles kommer det alltid att finnas de som vill använda det för att skapa uppmärksamhet”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.