Den senaste tiden har flera av Mikael Johanssons TikTok-klipp blivit virala. Han har bland annat tagit fram humoristiska produkter som efterliknar de som redan finns hos välkända varumärken – till exempel ”Khaleds kaviar” och ”Ballerina Footlong”.
– Det är inga riktiga produkter som kommer att gå att köpa. Jag gör kampanjer åt företag som inte är med på det och det leder ofta till att man får göra riktiga kampanjer med de företagen, säger han.
Satte upp fejkade valaffischer
Mikaels upptåg och fejkkampanjer har inte enbart mötts av positiv kritik. När han vid valet 2022 gjorde parodier på partiernas valaffischer som han satte upp runt om i Stockholm blev en del misstänksamma.
– Det var folk som sa 'är det Ryssland som finansierar det här'. Men det finns ingen dold agenda eller så, det är bara en rolig grej.
Mikael tycker att det är tydligt att klippen är satir och menar att det varken skadar varumärket för de företagen som han driver med, eller det allmänna förtroendet för hans eget varumärke.
– Så länge det flyger och så länge folk uppskattar det och jag känner att jag har idéer så fortsätter jag.
Tillverkaren av Kalles kaviar skriver till SVT att de inte står bakom Mikael Johanssons kampanj med ”Khaleds kaviar”: ”Med ett så starkt och ikoniskt varumärke som Kalles kommer det alltid att finnas de som vill använda det för att skapa uppmärksamhet”.