I takt med att staden växer måste avloppssystemet utökas och moderniseras. Något Stockholm vatten och avlopp jobbat med i tio års tid. Men hela bygget var betydligt krångligare och dyrare än staden förväntade sig.
– Kostnaderna underskattades gravt, säger miljö- och klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP).
Oppositionsborgarrådet: ”Måste kräva löpande redovisning”
Henriksdals reningsverk och anläggningen i Sickla byggs om och moderniseras, dessutom byggs en ny avloppstunnel från Bromma till Sickla. Syftet är bland annat att förebygga översvämningar och minska risken för att avloppsvatten ska hamna i Mälaren.
Ursprungligen skulle det varit klart 2020 och kostat 5,9 miljarder. Men det har försenats och fördyrats många gånger om. Nu beräknas notan landa på 22,5 miljarder kronor.
– Vi måste ju ligga mycket närmare de här projekten och löpande kräva redovisning, säger oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M).
M: Informerats för sent
Så sent som i juni 2022 beräknades avloppsreningssystemet bli klart 2029 och kosta 11,8 miljarder i dåvarande prisnivå. Men på ett och ett halvt år har den beräknade kostnaden skenat.
Fjellner säger att han informerades om den nya kostnaden sent i november 2023, flera månader efter att fördyrningen varit känd av Socialdemokraterna och Stockholm Vatten och Avfall.
– Så fort man upptäcker att ett projekt riskerar att bli för dyrt måste korten upp på bordet. Nu sitter vi med en fördyrning på runt 10 miljarder och detta har vi inte ens diskuterat förrän det är för sent, säger Christofer Fjellner (M).
Måndagen den 19 februari skulle fullmäktige godkänna den nya slutkostnaden. Istället beslutades att återremittera beslutet, det vill säga att det ska utredas vidare och komma upp för beslut senare igen.
Fördyrningen skulle innebära en extrakostnad som stockholmarna skulle få att få betala via VA-taxan. Avloppssystemet väntas vara i full drift 2031.