Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) och en karta över miljözon klass 3 i Stockholms innerstad

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Var är alla laddstolpar på den här platsen, frågar sig oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) retoriskt. Hör hans kritik och trafikborgarrådet Lars Strömgrens (MP) motivering till beslutet. Foto: SVT

Bensin- och dieselbilar förbjuds i zon i centrala Stockholm – men Moderaterna överklagar

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen fattade kommunfullmäktige i Stockholms stad beslut om att införa en miljözon klass 3 i centrala Stockholm från den 31 december i år. Men redan nu står det klart att Moderaterna kommer att överklaga beslutet.

Stockholm skulle bli först i världen med en miljözon 3, det vill säga en zon där bensin- och dieselbilar är helt förbjudna. Men turerna kring miljözonen har varit många. Bland annat har det tidigare i år granskats av EU-kommissionen – som i april gav grönt ljus.

En av anledningarna till att införa miljözonen är för att nå målet om att Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030.

Därför tänker Moderaterna överklaga

Detta är de politiska partierna i Stockholms stad överens om. Men inte om vägen dit. Moderaterna tycker att beslutet om miljözonen i city är förhastat.

– Här har man inte skapat förutsättningar för omställningen. Var är alla laddstolpar på den här platsen, frågar sig oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) retoriskt.

– Vi kommer överklaga det här beslutet till länsstyrelsen, fortsätter han.

Wedin får mothugg av trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

– Det finns gott om laddinfrastruktur i Stockholms innerstad och vi har ett historiskt stort utbyggnadsarbete som håller på i detta nu, säger Lars Strömgren.

MP: Miljözonen ger ringar på vattnet

Miljözonen ska gälla inom området som begränsas av Birger Jarlsgatan, Hamngatan, Sveavägen och Kungsgatan.

Strömgren menar att miljözonen är nödvändig.

– Ökad elektrifiering tack vare miljözonen kommer få ringar på vattnet och sprida sig i resten av stan. Så det gynnar ett större område än bara miljözonen, säger Lars Strömgren (MP).

Har Moderaterna något eget förslag på hur de vill göra innerstaden utsläppsfri?

– Vi vill få till en östlig förbindelse, en ringled runt staden, så att trafiken inte måste ta sig igenom Stockholm. Man borde även via trängselskatten underlätta för dem som har elbilar, säger Dennis Wedin (M).

Det här gäller i miljözon klass 3

För personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar gäller följande

  • Rena elfordon tillåts
  • Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts
  • Bränslecellsfordon tillåts
  • Laddhybrider tillåts inte

För tunga lastbilar och tunga bussar gäller följande

  • Rena elfordon tillåts
  • Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts
  • Bränslecellsfordon tillåts
  • Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts

Källa: Stockholms stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.