Stockholm skulle bli först i världen med en miljözon 3, det vill säga en zon där bensin- och dieselbilar är helt förbjudna. Men turerna kring miljözonen har varit många. Bland annat har det tidigare i år granskats av EU-kommissionen – som i april gav grönt ljus.
En av anledningarna till att införa miljözonen är för att nå målet om att Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030.
Därför tänker Moderaterna överklaga
Detta är de politiska partierna i Stockholms stad överens om. Men inte om vägen dit. Moderaterna tycker att beslutet om miljözonen i city är förhastat.
– Här har man inte skapat förutsättningar för omställningen. Var är alla laddstolpar på den här platsen, frågar sig oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) retoriskt.
– Vi kommer överklaga det här beslutet till länsstyrelsen, fortsätter han.
Wedin får mothugg av trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
– Det finns gott om laddinfrastruktur i Stockholms innerstad och vi har ett historiskt stort utbyggnadsarbete som håller på i detta nu, säger Lars Strömgren.
MP: Miljözonen ger ringar på vattnet
Miljözonen ska gälla inom området som begränsas av Birger Jarlsgatan, Hamngatan, Sveavägen och Kungsgatan.
Strömgren menar att miljözonen är nödvändig.
– Ökad elektrifiering tack vare miljözonen kommer få ringar på vattnet och sprida sig i resten av stan. Så det gynnar ett större område än bara miljözonen, säger Lars Strömgren (MP).
Har Moderaterna något eget förslag på hur de vill göra innerstaden utsläppsfri?
– Vi vill få till en östlig förbindelse, en ringled runt staden, så att trafiken inte måste ta sig igenom Stockholm. Man borde även via trängselskatten underlätta för dem som har elbilar, säger Dennis Wedin (M).
Det här gäller i miljözon klass 3
För personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar gäller följande
- Rena elfordon tillåts
- Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts
- Bränslecellsfordon tillåts
- Laddhybrider tillåts inte
För tunga lastbilar och tunga bussar gäller följande
- Rena elfordon tillåts
- Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts
- Bränslecellsfordon tillåts
- Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts
Källa: Stockholms stad