Senaste tio åren har Stockholmståg som ägs av SJ tagit hand om pendeltågstrafiken åt SL, en trafik som dragits med stora problem med förseningar.
MTR lovar att det ska bli betydligt bättre.
– Vi ska skapa en pendeltågstrafik som alla stockholmare kan vara stolta över, en världsklassprodukt, men det krävs ett intensivt arbete, säger Dan Hildebrand, VD för MTR Pendeltågen AB.
Tågtrafik värd miljarder
MTR kör redan idag tunnelbanan och för ett år sedan vann de striden om kontraktet även för pendeltågstrafiken, ett kontrakt som är värt 30 miljarder kronor beräknat på 14 år.
På söndag börjar de första pendeltågen rulla i deras regi.
– Från dag ett så märker man skillnad på att det är en ny uniform, sedan så satsar vi första ett och halvt året på resenärsmiljön, det vill säga stationer och tåg. Vi lägger 50 miljoner på att städa stationer, klottersanera och byta till led-belysning på samtliga stationer, säger Dan Hildebrand.
Tågen ska gå att lita på
Kontraktet gäller i tio år med möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år. Avtalet handlar inte bara om att köra tågen utan även planering av trafiken, bemanna stationerna och underhålla tåg och stationer.
– Pendeltågstrafiken ska bli bättre till resenärernas nytta, säger Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M).
Hur kommer resenärerna att märka skillnaden?
– Genom tåg som är punktliga, tåg som går mer att lita på som kommer fram och avgår i tid, men avtalet handlar också om trygghet, städning, information. Det finns en lång rad insatser som ska göra avtryck till det bättre.
Statliga signalsystem och växlar
Avtalet är incitamentbaserat, det vill säga ju bättre jobb MTR gör desto bättre ersättning får de från SL. För att uppfylla detta har MTR bland annat nyanställt 120 personer som ska röra sig bland resenärer och hjälpa till med information.
Ett problem för pendeltågen och SL är dock att signalsystem, växlar och räls tillhör statliga Trafikverket, så risken för signalfel finns kvar oavsett vem som kör tågen.
– Den risken finns ju och där är det otroligt viktigt att vi startar ett samverkansarbete, med både Trafikverket och andra entreprenörer som befinner sig på spåret.
Ett långsiktigt arbete
Det är samma tåg, samma personal och samma räls, hur kan ni göra det bättre än tidigare operatörer?
– Vi har ju våra arbetssätt för att förbättra, det handlar om om små steg varje dag för att göra det bättre. Det handlar om att skapa förutsättningar för medarbetarna att kunna leva upp till våra krav och mål som resenärerna uppskattar, säger Dan Hildebrand och fortsätter:
– Så det är är ett långsiktigt arbete, det är ett oförtrutet arbete och vi kommer inte att ge oss.
Fakta pendeltågstrafiken
Så går linjerna
Bålsta – Nynäshamn (via Stockholm C)
Märsta – Södertälje centrum (via Stockholm C)
Södertälje centrum – Gnesta
Älvsjö – Uppsala (via Stockholm C och Arlanda)
Antal påstigande resenärer: ca 87 miljoner
Punktlighet: 92,2% (september 2016)