• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Följ med på färden från Stockholm Norvik Hamn in mot Nynäsgård. Foto: Stockholms Hamnar

Stockholm Norvik Hamn står redo för tågtransporter

Uppdaterad
Publicerad

Inom några månader ska Stockholm Norvik Hamn i Nynäshamn öppna och ett drygt fyra kilometer långt industrispår har nu kopplats ihop med järnvägsnätet.

Nya Stockholm Norvik Hamn ska ta emot de största godsfartygen och säkra varutransporten i Mälardalen. Det nya, 4 400 meter långa, industrispåret kommer frakta gods från och till containerhamnen. Ytterligare 460 meter spår ligger på hamnplanen för att lasta och lossa vagnar för nationella och internationella transporter.

Enligt Stockholms Hamnar kommer godstrafiken inte påverka pendeltågstrafiken.

– Att koppla samman Stockholm Norvik Hamn med järnvägsnätet är en viktig förutsättning för hållbara transporter, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.

Stockholms Norvik Hamn öppnar 2020 och det är Stockholms Hamnar som äger och ansvarar för det nya industrispåret.

Stockholm Norvik Hamn öppnar 2020. Foto: Stockholms Hamnar

Stockholm Norvik Hamn

Hamnen tar emot de största fartygen som går in i Östersjön och har kort avstånd till öppet hav.

– Den har 1 356 meter kaj och ett djup på 16,5 meter.

– Industrispåret är 4 400 meter långt.

– På hamnplanen ligger ytterligare 360 meter spår för att kunna lasta och lossa vagnar.

– En bangård har byggts med två spår på vardera 750 meter där tåg kan sättas samman, plus ett stickspår på 100 meter.

– Stockholms Hamnar äger och ansvarar för driften av järnvägslinjen.

Källa: Stockholms Hamnar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.