Nu kan du blippa mobilbiljetten i utvalda tunnelbanespärrar. Foto: SVT

Nu kan du blippa mobilen i SL-trafiken

Uppdaterad
Publicerad

Pilotprojekt med blippningsbara mobilbiljetter startar på utvalda busslinjer och stationer i Stockholm. Sammanlagt beräknas kostnaderna för den nya utrustningen bli runt 60 miljoner kronor.

Tidigare har den som velat resa med biljetten i mobilen behövt gå en liten omväg förbi spärrkiosken, men nu är det alltså möjligt att blippa sig direkt genom spärren – i alla fall om man reser från tunnelbanestationerna Kristineberg, Abrahamsberg och Stadshagen. Den som åker med busslinje 2 och 3 i Stockholm kommer också kunna blippa sig ombord.

– På detta sätt blir det inte bara enklare att resa utan också enklare att göra rätt för sig. Det är således också ett steg i vårt arbete med att öka SL:s intäkter samt fortsätta att bekämpa fusk och tjuvåkning som kostar hederliga betalande resenärer flera hundra miljoner kronor årligen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandsråd och ordförande i SL, i ett pressmeddelande.

Snart kan även bankkortet blippas

Pilotprojektet är en del av ett större projekt. Målet är att nästa år utöka systemet till att omfatta hela SL:s spårtrafik, bussar och pendelbåtar – en omställning som beräknas kosta runt 60 miljoner kronor.

Som SVT Nyheter Stockholm tidigare har rapporterat kommer du från och med nästa år även att kunna betala din SL-biljett med bankkort direkt i spärren. Tanken är att underlätta för såväl vardagspendlaren som turisten.

Så blippar du

Biljettläsarna för Acesskorten samsas nu med helt nya läsare som är till för mobilbiljetter. I tunnelbanespärrarna och till pendeltågen kommer det att finnas en blå och en grön yta där du kan blippa kortet. Den blåa ska användas för Access-kort och den gröna för den som köpt biljett i SL-appen. Du håller enkelt mobilen över den gröna läsaren, spärren öppnas och du får passera.

Källa: Moderaterna Stockholms läns landsting

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.