Bron är tillverkad i Estland och kommer i två delar. På torsdagen ska den norra delen monteras färdigt. Del två sätter man på plats nästa vecka.
– Det är ett komplicerat arbete. Det är mycket som ska på plats med millimeternoggrannhet, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.
Det här är tredje sommaren man stänger av sträckan för det här arbetet. Varför tar det sån tid?
– Det beror på att vi endast har ett fönster på åtta veckor per sommar då vi kan ha totalavstängt. Det är så mycket tågtrafik i övrigt under året.
Påverkar 80 procent av tågtrafiken
Getingmidjan sträcker sig mellan Stockholms central och Södra station, och den binder samman tågtrafiken mellan norra och södra Sverige. Sträckan har länge varit i behov av en upprustning. Blir det trafikstörningar där påverkar det 80 procent av landets tågtrafik, enligt Trafikverket.
Morgonen den 17 augusti ska arbetet vara klart och tågen rulla på Getingmidjan igen. Sedan väntar ett par kortare avstängningar för justeringar under det kommande året. För resenärerna kommer upprustningen att innebära punktligare tågtrafik, lovar Kent Sahlman.