Ny plan ska underlätta för cyklister

Uppdaterad
Publicerad

På måndagen klubbar Stockholms stad sin cykelplan som är tänkt att underlätta och förbättra för cyklisterna som blir allt fler.

Men det är stora skillnader mellan kommunerna när det gäller hur mycket man vill satsa på sina cykelbanor, trots att målet är att knyta ihop hela regionen med olika cykelstråk.

Hela vintern har standarden på cykelbanorna i länet varierat kraftigt. Oplogat och plogat om vartannat och stor skillnad mellan kommunerna. Så när Stockholm på måndagen klubbar sin cykelplan är det bara en plan av många. Något som man vill försöka ändra på.

– Ja, det är ju lite märkligt att man under alla år har suttit i sin egen lilla kommun och funderat på cykelinfrastrukturen och inte tänkt på hur det ser ut på andra sidan kommungränsen. Det har vi börjat jobba med på ett helt annat sätt nu både i Stockholms stad och i grannkommunerna, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Det Ulla Hamilton syftar på är bland annat det drygt ett år långa arbete där Trafikverket tillsammans med länets alla kommuner jobbat med målet att skapa en regional cykelplan.

Regional cykelplan till sommaren

Nu i vår ska förslaget ut på remiss och tanken är att planen ska vara klar senare i år, kanske redan i sommar och det finns onekligen en del att sätta tänderna i. Det konstaterar Ebba Larsson som är Trafikverkets ansvariga i frågan.

– Utifrån den inventering vi har gjort är det ungefär en procent av de utpekade regionala stråken som uppfyller Trafikverkets standard. Vi har alltså en bra bit kvar men det finns stor potential, säger hon.

Trafikverket hoppas på förbättring

Frågan är vad som sedan händer i praktiken när den regionala planen är färdig om några månader. För Trafikverket har inget mandat att bestämma hur varje enskild kommun ska göra när det gäller till exempel standard på cykelbanor.

Ebba Larsson på Trafikverket hoppas dock att en regional cykelplan ska innebära en förbättring om man jämför med hur det ser ut idag.

– Vi hoppas att mycket ska hända fram tills vi går i mål år 2030. Mycket har ju redan gjorts och mycket är på gång och vi hoppas att den regionala cykelplanen ska fungera som en snöbollseffekt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.