Syftet med båtskrotningspremien är att få bort skrotbåtarna från naturen.
- Gamla övergivna båtar kan läcka plast och andra farliga ämnen till våra känsliga havs- och vattenmiljöer, Lisa Bredahl Nerdal, utredare på enheten för havsmiljöförvaltningen.
Enligt myndighetens beräkningar är antalet sjöodugliga fritidsbåtar ungefär 62 000. Antalet övergivna båtar beräknas vara runt 2 000 och bara en bråkdel av dessa båtar återvinns.
Sista ägaren ansvarig
Det finns inget system för producentansvar för fritidsbåtar utan ansvaret för skrotning ligger hos den sista ägaren. Båtbranschens riksförbund Sweboat har länge drivit på för en statligt subventionerad skrotningspremie.
– Det stora problemet är att det är ganska stora båtar, det är lite annorlunda än bilar och andra produkter som återvinns. Det är också så att plasten och glasfibret i båten än så länge inte har något större värde på marknaden, alltså blir det dyrt, säger Mats Eriksson, VD Sweboat.
Maria Rindstam är VD för företaget Båtskroten som fått uppdraget av att organisera återvinningen för Havs- och
vattenmyndighetens räkning.
– Intresset har varit enormt stort vilket gör att vi verkligen ser ett behov av en sådan här premie. Nu har det varit så att det är sista båtägaren som får betala och det är oftast den sista båtägaren som har minst pengar. Vi har båtar som har legat på land i 20–30 år.
Inte helt gratis
Men det kan fortfarande kosta att göra sig av med sin fritidsbåt. Skrotningspremien täcker själva återvinningen av båten. Enligt Båtskrotens uppgifter innebär båtskrotningspremien en besparing på cirka 6000 kronor för en normalstor fritidsbåt.
Ägaren måste dock fortfarande stå för transporten till skroten och kostnaden för en eventuell sanering av till exempel bensin och batterier.
Osäkra på om det räcker
Skrotningspremien betalas ut fram tills årsskiftet eller så långt de två miljonerna räcker. För den som är intresserad gäller det att vara på hugget.
– Vi har räknat med att pengarna ska räcka till ungefär 300 båtar. Vi har hållit på en månad nu och redan är det 150 båtar på väg in, så vi är osäkra på om det räcker hela vägen till 31 december, säger Maria Rindstam, VD på Båtskroten.