Istället för att plöja ner miljarder i nya motorvägar som Förbifarten och Österleden, så bör man bygga broar som förenar stadsdelarna norr och söder om Mälaren och Saltsjön. Broar som i lika hög grad är till för gående, cyklister och kollektivtrafik – som för bilar.
En tätare stad där stora gator binder samman dom yttre stadsdelarna ger Stockholm en mer levande ytterstad. Det menar Yimby, som är ett nätverk för stockholmare som är intresserade av stadsutveckling. Nu har gruppen gjort en egen stadsplan.
– Stockholm kan inte fortsätta att växa som det har gjort de senaste 80 åren. Man har inget översiktligt tänkande, utan det blir område efter område. Det gör att staden kommer att spridas ut över enorma ytor, säger Niklas Öhrström.
Bättre tvärförbindelser
I Yimbys vision har staden betydligt bättre tvärförbindelser, med nya tunnelbanor och spårvägar kan ytterstaden bli mer levande och lik innerstan.
Områdena kring våra trafikleder kan också användas för bebyggelse. Där tänker sig Yimby att sänka ned trafiklederna och ha stadsgator intill, enligt modell från andra storstäder. Då skulle man kunna bygga på de områden som idag är bullerstörda.
– Det är en yta minst lika stor som dagens innerstad. Där kan man skapa bostäder för 250.000-300.000 nya stockholmare, säger Gustav Svärd.