Tanken från Stockholms stads sida var att det skulle kosta fem kronor i timmen att parkera på gatumark i delar av Bromma under vardagar klockan 7-19. Boendeparkering skulle kosta 300 kronor per månad.
Enligt staden skulle de nya reglerna förbättra trafikordningen – framkomligheten skulle öka och det skulle bli fler lediga parkeringsplatser. Men beslutet överklagades av Brommabon Jan Söderström som ansåg att det inte fanns behov av avgifter på alla gator.
– Kommuner får använda parkeringsavgifter och de får vara hur höga som helst, men inte där det inte finns behov. De får inte använda parkeringsavgifter som en hemlig skattekälla, sa Jan Söderström till DN.
I december förra året upphävde Transportstyrelsen stadens beslut om nya parkeringsregler i Bromma. Staden borde ha utrett och motiverat parkeringsavgifterna bättre och tittat på om det fanns andra sätt att reglera trafiken.
Gratis i söder – avgift i norr
Idag presenterar Stockholms stad de nya reglerna, och enligt dem kommer de flesta gatorna i den södra delen av det berörda området få gratis parkering medan de flesta gatorna i de norra delarna kommer avgiftsbeläggas.
– Norra och södra delen av det berörda området ser olika ut och har olika förutsättningar för hur parkeringen på gatumark kan ordnas för att det ska vara bra framkomlighet och gå lättare att hitta lediga parkeringsplatser, säger Jarina Edlund, jurist på trafikkontoret.
Enligt trafikontoret har den norra delen av området generellt högre belastning på parkeringsplatser, med fler flerfamiljshus och närhet till kollektivtrafik. Den södra delen av området ligger längre från kollektivtrafiken och generellt parkerar färre på gatumarken och det brukar vara lättare att hitta lediga parkeringsplatser där.
Enligt staden kommer omskyltningen påbörjas i slutet av februari och beräknas vara klar i slutet av april. De nya reglerna börjar gälla undan för undan när skyltarna är på plats.