I Norra Djurgårdsstaden planeras det för 12.000 nya bostäder.
Men hur och var man kan bygga regleras bland annat av de bullerregler som gäller när man bygger bostäder intill så kallad industrirelaterad verksamhet, som till exempel hamnverksamheten i Norra Djurgårdsstaden.
På måndagskvällen beslutade kommunfullmäktige i Stockholms stad om ett nytt förhållningssätt till de här bullerreglerna.
– Dagens regler är krångliga och åldersstigna, de är inte anpassade efter att bygga en modern stad. Det vi gör är att vi tillämpar samma regler som vi idag har för trafikbuller även för industribuller, och det är fullkomligt rimligt att vi gör så. Vi har sett att om vi tillämpar reglerna på det här nya sättet så kan vi bygga uppemot 15.000 nya bostäder. Och bostäder behövs i Stockholm, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd.
Idag är det flera myndigheters bullernivågränser man måste ta hänsyn till, till exempel Boverkets och Naturvårdsverkets. Och flera utredningar pågår för att se över hur frågan om industribuller vid bostadsbyggande ska hanteras. Att Stockholms stad då tar fram ett eget förhållningssätt, innan dessa utredningar är klara, får kritik av Miljöpartiet.
– Vi vet att industribuller och boende är problematiska saker. Buller har en skadlig effekt på människor, och stockholmarnas hälsa leker man inte med på det sättet. Vi ska invänta vad utredningarna säger och titta på dem, och sedan kan vi fatta beslut i staden var vi ska bygga någonstans, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd.
Men stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö vill inte vänta.
– Det där är en invändning jag hör, men jag misstänker någonstans att de soom för fram den inte vill ändra reglerna eller kanske till och med inte vill bygga bostäder. Jag tycker att stadens uppgift är att driva på, för det är vi som ser problemet, det är vi som upplever problemet. Och driver på gör vi genom att ta det här beslutet nu, säger Per Ankersjö.
– Det behövs hemskt mycket bostäder i Stockholm, men vi och alliansen har olika visioner när det gäller hur och var man ska bygga. Vi tycker att man ska bygga efter kollektivtrafikområden, alliansen vill huvudsakligen bygga där det är mycket buller, som vid motorvägar och där det är dålig luft. Vi kan inte se att det är rätt väg att gå, säger Daniel Helldén.