Många föräldrar är kritiska till hur skolplattformen fungerar.

Omfattande kritik mot Skolplattformen

Uppdaterad
Publicerad

Stockholms stads digitala skolplattform är fortfarande delvis stängd efter säkerhetsproblemen som upptäcktes igår. Och många föräldrar är mycket kritiska till hur Skolplattformen fungerar.

Stockholms stads skolplattform ska vara ett hjälpmedel i kontakten mellan skola, elever och vårdnadshavare. Men kritiken mot den har varit omfattande. Igår visade det sig att användare kunnat komma åt elevers och lärares personnummer samt omdömen om elever.

Stor kritik från föräldrar

Även tidigare har elevers personuppgifter har kunnat ses av fler än de som skulle haft rätt att se dem. Men föräldrar som använder skolplattformen är inte bara missnöjda med hur säkerheten har fungerat.

– Skolplattformen kan sammanfattas i ett ord. Usel. Jag jobbar inom IT och jag har aldrig någonsin använt ett sämre system, skriver en förälder i årskurs 6.

– Den är katastrof! Har aldrig fungerat, supporten hänvisar till skolan och tycker att deras IT-kille ska lösa problemet. Vi har gått miste om viktig information från skolan (utflykter, ändrad tid för idrott etc). Inte kul för en 7-åring att komma utan matsäck eller idrottskläder, skriver Lottie, en annan förälder.

Många åsikter om Skolplattformen i vår chatt

I vår chatt har det även kommit kritik från lärare som använder Skolplattformen.

– Det som jag ser som en ren säkerhetsrisk är frånvarorapporteringen. För mig som medarbetare i staden är verktyget många gånger ur funktion eller extremt långsamt, vilket gör att elevers frånvaro inte alltid rapporteras i god tid. Det kan alltså uppstå situationer då varken vårdnadshavare eller skola, vet var eleven befinner sig, skriver Peter, en lärare i Stockholms stad.

Trots att majoriteten av erfarenheterna som vi fått ta del av genom vår chatt varit kritiska till Skolplattformen har några varit mer nöjda.

– Jag är lärare på en skola som har lyckats komma långt med Skolplattformen. Det har lyckats tack vare att vi har följt stadens riktlinjer i hur man ska implementera Skolplattformen (tyvärr inte så många skolor som gjort detta). Vi har tagit oss tid att utbilda vår personal och också även våra vårdnadshavare. Den interna kommunikationen i skolan sköts nu helt via skolplattformen och det fungerar utmärkt.

Skolborgarrådet kan inte kommentera

Stockholms stads skolborgarråd Lotta Edholm (L) säger sig vara mycket upprörd över situationen men att hon inte har tillräckligt med information för att kunna kommentera läget just nu. Istället hänvisar hon till stadsledningskontoret och it-direktören.

– I många delar fungerar plattformen väldigt bra. Den är mycket mer än bara den delen som vårdnadshavare har men upplevelsen hos våra användare är viktig för oss. Vi kommer behöva fortsätta jobba för att säkerställa att användarupplevelsen blir bättre än den är idag, säger Johanna Engman, it-direktör Stockholms stad.

Den senast kända kostnaden för skolplattformen ligger på nästan en miljard kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.