I dag presenterades nya Tvärbanan som utan byten binder ihop Solna med Sickla via Alvik. Trafiken mellan Sickla udde och Alvik har legat nere sedan i våras medan arbetet med ombyggnationen pågått.
LÄS MER: Tvärbanan avstängd i ett halvår
Nackas första spårvagn
Den nya banan är förlängd till Sickla passerar därmed kommungränsen till Nacka. Det innebär att Nacka får sin första spårvagn – någonsin – och att en ny knytpunkt för trafik skapas i Sickla.
– Tvärbanan möter Saltsjöbanan och bussar. Nästa år börjar vi också bygga tunnelbana med station precis här. Det här blir en jättebra knytpunkt, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.
Nytt signalsystem
Tvärbanan förbinder ytterstadsområdena mellan Sickla och Solna. Hittills har det varit två separata banor som krävt byte i Alvik. Detta på grund av att signalsystemen inte fungerade ihop. Nu är ett nytt signalsystem installerat och testat under sommaren. På måndags driftsätts hela banan.
LÄS MER: Delar av Tvärbanan öppnar igen
– Det känns jättekul att kunna ge över 80 000 dagliga resenärer inte bara samma Tvärbana som de hade, utan en bättre och mer välfungerande Tvärbana, säger Kristoffer Tamsons (M), SL:s ordförande.
Hela Tvärbaneprojektet har kostat 5,6 miljarder kronor.