De nya pendelbåtslinjerna beskrivs av Centerpartiet som en av de största satsningarna inom pendelbåtstrafiken. Det handlar om två försök som ska pågå under 2+1 år, under en fyraårsperiod. Satsningen beräknas kosta 210 miljoner kronor.
– Tillsammans med de redan beslutade förändringar av pendelbåtstrafiken så räknar vi med att det blir en fördubbling av pendelbåtstrafiken i Stockholms län de kommande fyra åren, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingråd.
Stora Essingen kan få hållplats
Vilka sträckor de nya båtarna ska trafikera ska nu utredas av landstinget. På Stora Essingen engagerar sig ö-bor för att få ta del av satsningen. Sedan tidigare har det startats både namninsamling och Facebook-grupp i syfte att få pendelbåtstrafik till ön. Gustav Hemming vill inte lova något, men säger samtidigt att det finns en god chans.
När Riddarfjärdlinjen läggs ner vid årsskiftet så återstår tre pendelbåtslinjer inom SL-trafiken: Djurgårdsfärjan, linjen mellan Ekerö-Stockholm och Sjövägen.
I videon berättar Gustav Hemming om satsningen.