Trafikförvaltningen har beställt 48 nya tåg av modell C30 till en kostnad på drygt fem miljarder. Tågen tillverkas i Tyskland och leveranserna har inletts. Nu pågår tester utan passagerare. Därefter ska prov med passagerare göras och utvärderas innan tågen kan tas i full drift, troligen år 2022. Inledningsvis rullar de nya tågen bara utefter den röda linjen.
Fler ståplatser
Tågen har ny design både ut- och invändigt. Den största skillnaden är att C30 huvudsakligen har ståplatser, upp till 500 tätt packade passagerare ryms i varje vagn, medan sittplatserna bara uppgår till 140 stycken. Varje tåg består av två vagnar.
Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons var med på premiärturen.
– Vagnarna är anpassade för att vi ska kunna rymma fler passagerare, 25 procent fler än i de gamla tågen. Det är också bättre utrymme för barnvagnar och rullatorer, rullstolar och annat på ett sätt som inte finns i de gamla vagnarna. Dessutom möjliggör de nya vagnarna för resenärer att snabbare komma av och på de nya tågen som har fler dörrar
”Fler ombord”
Vilka reaktioner förväntar du dig av passagerarna som inte får ta del av de få sittplatser som finns?
– Det kommer ju att rymmas fler, så resenärer som idag kanske blir lämnade på perrongen för att tåget blir fullt, de kommer ombord på de här tågen. Jag tror att fler resenärer kommer att kunna åka med tunnelbanan.